Workshop virtuoze kindgesprekken

Datum:
22 april 2020
Tijdstip:
15:00 - 17:30 uur
Inschrijven tot:
15-04-2020 12:27
Locatie:
Locatie volgt nog...
Doelgroepen:
Leerkrachten, Onderwijsassistenten, Intern begeleiders
Docent:
ABC onderwijsadviseurs
Prijs:
-
Duur:
Eenmalige workshop
Inclusief broodjes:
Nee
Aantal plaatsen:
7
Plaatsen beschikbaar:
Nog 6 plekken beschikbaar
Login om u in te schrijven

Elke dag voer je tal van gesprekken met kinderen in je groep. Over het schoolwerk, de te behalen doelen, de beleving en mening van de kinderen. Maar haal je er wel uit wat erin zit? Ben je niet zo druk bezig met het snel ophalen van wat jij nodig hebt, dat een écht gesprek er eigenlijk niet in zit? In deze workshop verbeter je de kwaliteit van je kindgesprekken en ga je elke dag met meer voldoening naar huis.

Essentie

Als volwassene zijn we onbewust geneigd veel in te vullen voor het kind. Tijdsdruk en het hebben van een omlijnd beeld van wat jij van het kind verwacht, werken belemmerend voor een echt gesprek. Om meer grip te krijgen op het executief functioneren en de zelfsturing van het kind is het goed om stil te staan bij oorzaken in de voorwaardelijke sfeer; hoe zit het met de aandachtbepaling, de motivatie en de mentale belastbaarheid? Hebben we daar goed een beeld van als leerkracht, en waar baseren we ons dan op? In deze workshop sta je met elkaar stil bij je huidige wijze van werken en laat je je inspireren om nieuwe werkwijzen uit te proberen.

We staan stil bij zaken als:

  • Hoe bereid ik mij voor?
  • Hoe stap ik uit mijn rol als leerkracht?
  • Hoe maak ik gebruik van mijn sterke kanten en waar zie ik tegenop?
  • Wat zijn goede openingszinnen?
  • Wat doe ik als een kind niets zegt?

Resultaten

  • Je hebt inzicht in je eigen waarden en drijfveren en hoe die van invloed zijn op je kindgesprekken
  • Je verbetert de kwaliteit van je kindgesprekken
  • Je maakt je eigen communicatiekaart om direct mee aan de slag te kunnen

Opbouw

In deze workshop van 2,5 uur ga je actief aan de slag met je eigen leervragen. We kijken naar (film-)voorbeelden en gaan met elkaar in gesprek. We gaan oefenen en reflecteren op je eigen gedrag.

Doelgroepen

  • Leerkrachten
  • Onderwijsassistenten
  • Administratrices
  • (G)MR
  • Conciërges
  • ICT-ers
  • Bedrijfshulpverleners
  • Directeuren
  • Vakdocenten LO
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsondersteunend personeel

bavoacademie17 250