Inleiding in het lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Datum:
13 november 2019
Tijdstip:
15:00 - 17:00 uur
Overige dagen:
27-11-2019
Inschrijven tot:
06-11-2019 09:19
Locatie:
Locatie volgt nog...
Doelgroepen:
Leerkrachten, Onderwijsassistenten, Intern begeleiders
Prijs:
-
Duur:
2 x 2 uur
Inclusief broodjes:
Nee
Aantal plaatsen:
5
Plaatsen beschikbaar:
Nog 2 plekken beschikbaar
Login om u in te schrijven

Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en, samen met hun leerkracht(en) in een negatieve spiraal belanden. Een leraar kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.

Doel van de training

  • Geven van kennis over trauma en de effecten ervan, zodat leerkrachten het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter herkennen en begrijpen.
  • Bewustwording van de basisprincipes van lesgeven aan getraumatiseerde kinderen.

Resultaat na het volgen van de training
Deelnemers zullen probleemgedrag, dat mogelijk voortkomt uit traumaproblematiek beter herkennen en begrijpen. De deelnemers zullen zich bewust zijn van de basisprincipes van traumasensitief onderwijs en hoe deze de leerlingen (en henzelf) kunnen ondersteunen.

De workshop wordt verzorgd door twee trainers (Ellis Heikens en Rommy Kempenaar). De inhoud is gebaseerd op het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen (Leony Coppens).

De workshop bestaat uit twee bijeenkomsten op woensdagmiddag van 15.00-17.00:

  1. 13 november
  2. 27 november

Doelgroepen

  • Leerkrachten
  • Onderwijsassistenten
  • Administratrices
  • (G)MR
  • ConciĆ«rges
  • ICT-ers
  • Bedrijfshulpverleners
  • Directeuren
  • Vakdocenten LO
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsondersteunend personeel

bavoacademie17 250