Lezing: Ontwikkeling van het schoolgaande kind

Datum:
25 februari 2019
Tijdstip:
16:00 - 17:30 uur
Inschrijven tot:
14-02-2019 08:31
Locatie:
Erasmus (Spaarnesant)
Doelgroepen:
Leerkrachten, Onderwijsassistenten, Directeuren, Intern begeleiders
Docent:
Martine Delfos
Prijs:
€ 40,00
Duur:
Eenmalige bijeenkomst
Inclusief broodjes:
Nee
Aantal plaatsen:
5
Plaatsen beschikbaar:
Nog 5 plekken beschikbaar
Login om u in te schrijven

Tijdens deze lezing neemt Dr. Martine Delfos je mee in het gesprek over de fasen van de sociale ontwikkeling van het (schoolgaande) kind. Welke ontwikkelingsfasen doorloopt een kind en hoe sluit ik daar als school/leerkracht bij aan?

Dr. Martine France Delfos (1947) studeerde eind jaren zestig klinische research psychologie en begin jaren negentig Franse taal- en letterkunde aan de
Universiteit van Utrecht. In 1999 promoveerde zij op een psychologisch en letterkundig onderzoek over rouwverwerking bij Franse schrijvers. Zij is opgeleid als wetenschappelijk onderzoeker, klinische psychologie, en is vervolgens in de praktijk gaan werken sinds 1975. Daar heeft ze langdurig ervaring opgedaan in het diagnosticeren en behandelen van kinderen, jeugdigen en volwassenen. Zij is onder andere gespecialiseerd in relatietherapie, autisme, traumaverwerking en eetstoornissen.
Vanaf 1994 verzorgt zij, naast haar therapeutische praktijk, nascholing aan psychologen, psychiaters, orthopedagogen, artsen, maatschappelijk werkers
en groepsleiders. In 1997 richtte zij het PICOWO op: Psychologisch Instituut voor Consultatie, Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek om haar researchwerk vorm te geven.

Vanuit de combinatie van een researchopleiding en een therapeutische praktijkervaring begon ze haar kennis om te zetten in biopsychologische modellen. Daarbij worden verschillende wetenschapsgebieden betrokken met name psychologie, biologie, chemie, en wiskunde. Martine Delfos hecht er belang aan dat er een verbintenis is tussen wetenschap en praktijk. De modellen die zij ontwikkelt, staan in directe relatie tot de maatschappelijke en wetenschappelijke werkelijkheid.

Ze is verantwoordelijk voor verschillende wetenschappelijke onderzoeken in binnen- en buitenland. Naast haar werkzaamheden als zelfstandig gevestigd therapeut en docent
publiceerde zij vanaf 1993 onder andere op het gebied van de psychologie. Verscheidene handboeken en specialistische boeken, onder andere over
gespreksvoering met kinderen (Luister je wel naar míj?! Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar) en verschillen tussen mannen en vrouwen. De schoonheid van het verschil. Waarom mannen en vrouwen verschillend zijn én hetzelfde).

Omdat wetenschap dynamisch is, wordt in nieuwe drukken van haar boeken
steeds de meest recente onderzoeken en inzichten verwerkt.

Doelgroepen

  • Leerkrachten
  • Onderwijsassistenten
  • Administratrices
  • (G)MR
  • Conciërges
  • ICT-ers
  • Bedrijfshulpverleners
  • Directeuren
  • Vakdocenten LO
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsondersteunend personeel

bavoacademie17 250