Grip op pesten

Datum:
26 september 2018
Tijdstip:
16:00 - 18:00 uur
Inschrijven tot:
21-09-2018 08:17
Locatie:
De wilgenhoek (Spaarnesant)
Doelgroepen:
Leerkrachten, Onderwijsassistenten, Directeuren, Intern begeleiders
Docent:
Lourens de Bakker
Prijs:
€ 40,00
Duur:
Eenmalige workshop
Inclusief broodjes:
Nee
Aantal plaatsen:
Onbeperkt
Plaatsen beschikbaar:
Nog 1 plek beschikbaar
Login om u in te schrijven

Iedereen is tegen pesten. Aangetoond is dat, ondanks alle campagnes, aandacht, inspanningen en hulp, pesten ‘gewoon’ doorgaat. Dat probleem is hardnekkig en eerder regel dan uitzondering. Pesten en sociale veiligheid gaat niet samen. Waar het onveilig is gaan leerlingen hun eigen veiligheid regelen en wordt er doorgaans gepest. Het omgekeerde is ook waar.

Tijdens onze lezingen, workshops, studiedagen en masterclasses gaan wij in op de manier waarop u meer grip kunt krijgen op negatief gedrag waardoor sociale veiligheid voortdurend in het geding is.

Ruim een kwart van de leerkrachten is van mening dat de sociale veiligheid in en rond de school dient te worden vergroot; een derde vindt dit ook nodig voor de omgeving van de school. Maar hoe kun je dat doen? Hoe kun je als onderwijs professional je verantwoordelijkheid nemen voor je zorgplicht m.b.t. sociale veiligheid en deze waarborgen zodat je leerlingen daadwerkelijk veilig zijn?

Deze workshop gaat over sociale veiligheid op het schoolplein.
Op school wordt er serieus werk van gemaakt om anti sociaal gedrag zo goed mogelijk tegen te gaan en te voorkomen. Toch blijft het schoolplein een specifieke plek in het vrije domein waar nog te vaak een bepaalde groep kinderen hardhandig de dienst uit kunnen maken en waar veel andere kinderen last van hebben en ouders onrustig van kunnen worden. 

Wordt u regelmatig geconfronteerd met schoolpleinincidenten die ondanks de inspanningen van school toch nog doorgaan, laat u dan verrassen door nieuwe
kennis, inzichten en oplossingen waarmee u op eenvoudige wijze in de praktijk het verschil kunt maken.


Aan de orde komen:
Inzicht in de hardnekkigheid en het bestaansrecht van het probleem en wat wel en niet het probleem is, waarom kinderen dit onwenselijke gedrag inzetten en welke denkfouten het probleem in standhouden en waarom toezicht niet afdoende is. Hoe je omringende en begrenzende zorg kunt bieden voor leerlingen die moeilijk kunnen stoppen en de kunst van het regulerend optreden en spelleider zijn, anders dan toezicht houden. En verder hoe het komt dan niemand dat in zijn eentje kan en wat een belangrijke
ondersteunende rol van de schoolleiding en schoolbeleid in deze is.

Doelgroepen

  • Leerkrachten
  • Onderwijsassistenten
  • Administratrices
  • (G)MR
  • Conciërges
  • ICT-ers
  • Bedrijfshulpverleners
  • Directeuren
  • Vakdocenten LO
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsondersteunend personeel

bavoacademie17 250